Ben je tevreden?
Ben je tevreden over jouw huisarts en zijn medewerkers? Laat ons dat dan weten! Via deze link kun je een compliment geven aan onze medewerkers.
Laat het ons ook weten als je ergens minder tevreden over bent, dan kunnen we daar iets aan doen. Je kunt op verschillende manieren jouw tevredenheid aangeven:
1. Ben je ontevreden, bespreek dit dan met jouw huisarts of zijn medewerkers (zie voor meer informatie hieronder)
2. Vul de tevredenheidsmonitor in
Door middel van de tevredenheidsmonitor onderzoeken wij hoe tevreden je bent over de zorg door jouw huisarts en zijn medewerkers. 1 keer per jaar benaderen we patiënten die recent onze praktijk bezocht hebben om een vragenlijst in te vullen. Op basis van deze gegevens willen wij onze dienstverlening verbeteren.
3. Waardeer jouw zorgverlener op Zorgkaart Nederland
Om je zorgverlener te waarderen, ga naar www.zorgkaartnederland.nl.
Heb je toch een klacht?
Wij vinden het belangrijk dat je tevreden bent over de zorg die je ontvangt. Alle medewerkers doen hun best om je goede zorg te bieden. Desondanks kun je ergens ontevreden over zijn of een klacht hebben. Een klacht kan te maken hebben met bijvoorbeeld de behandeling, de gang van zaken of de bejegening door een zorgverlener.
Wat kun je doen met je onvrede of klacht?
Wij stellen het op prijs als je jouw klacht kenbaar maakt. Hierdoor stel je ons in staat onze zorgverlening te blijven verbeteren. Lees hier welke stappen je kunt ondernemen, of download de informatiefolder.
1. Probeer samen met jouw huisarts het probleem op te lossen
Wij stellen het op prijs als we de gelegenheid krijgen de oorzaak van jouw klacht met je te bespreken. Dat kan ook als de klacht over een praktijkassistente, een waarnemer, of een praktijkverpleegkundige gaat. Als de huisarts niet weet dat je ontevreden bent, kan hij ook niet samen met je naar een oplossing zoeken. Wil je de klacht met jouw huisarts bespreken, maak dan een afspraak via de assistente.
Vind je het moeilijk om je klacht met jouw huisarts te bespreken, dan kun je de klacht ook indienen bij onze eigen klachtencommissie. Je kunt je klacht kenbaar maken door het online klachtenformulier in te vullen. Onze eigen klachtencommissie, bestaande uit een huisarts, praktijkondersteuner en doktersassistente, zal jouw klacht dan in behandeling nemen. Wij nemen daarna contact met je op. Lukt het je niet om het online klachtenformulier in te vullen, meld je dan bij de doktersassistente aan de balie.
2. Bespreek je klacht met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris
Vind je het lastig om de klacht met je huisarts te bespreken of kom je er met je huisarts niet uit, dan kun je jouw klacht ook bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Onze praktijk is aangesloten bij de klachtenfunctionaris van huisartsenorganisatie Cohesie. De klachtenfunctionaris zoekt samen met jou naar een oplossing en kan bemiddelen. Alles wat je samen bespreekt is vertrouwelijk. Om jouw klacht kenbaar te maken bij de klachtenfunctionaris kun je dit online klachtenformulier invullen. Geef in het formulier aan dat jouw klacht rechtstreeks naar de klachtenfunctionaris moet. De klachtenfunctionaris neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.
3. Indienen van de klacht bij de geschilleninstantie huisartsenzorg
Kom je er met jouw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit, dan kun je een uitspraak over jouw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg (Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg, SKGE). Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kun je in de folder vinden in de wachtkamer (of hier downloaden) en op www.skge.nl. Je kunt ook bellen op 088-0229100.
Klik hier voor de uitgebreide klachtenregeling.
Hulp nodig bij het indienen van een klacht?
Wil je hulp bij het indienen van jouw klacht? De afdeling Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) kan je hierbij advies en bijstand geven. Het IKG kan informatie geven over jouw rechten en plichten als patiënt en adviseren waar je met jouw klacht terecht kunt. Een medewerker van het IKG kan je bijvoorbeeld helpen bij het schrijven van een brief of door mee te gaan naar een gesprek met een huisarts. Het IKG werkt onafhankelijk van hulpverleners en instellingen in de gezondheidszorg en is onderdeel van het Regionaal Patiënten/ Consumentenplatform. In Zuid-Nederland zijn meerdere IKG’s. Alle IKG’s zijn telefonisch te bereiken via 0900 2437070 (0,10 cent per minuut) of via het internet op www.zorgbelang-nederland.nl.
Klachten over de huisartsenpost (spoedpost)?
De Spoedpost Noord-Limburg heeft een eigen klachtenregeling. Klik hier voor een klacht over de spoedpost.